رامین آریان‌راد در برنامه‌ی بررسی تنش‌های اوکران و روسیه

رامین آریان‌راد در برنامه‌ی بررسی تنش‌های اوکران و روسیه

روسیه حادثه اوکران را به تنهایی به وجود نیاورده


رامین آریانراد؛ کارشناس مسائل روسیه و حوزه‌ی اوراسیا در کرسی بررسی تنش های اکراین و روسیه گفت: اگر بخواهیم این مسئله را بررسی کنیم ابتدا باید نگاه تاریخی به اوکراین و روسیه داشته باشیم. این درگیری ها از سال۲۰۱۳ شروع شده؛ چرا اوکراین برای روسیه اهمیت دارد؟

۱-به دلیل امنیت معنوی(امنیت هویتی)

۲-امنیت فیزیکی برای روسیه دارد. دلیل شکل گیری این بحران(جنگ اوکراین)را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد:۱-سطح داخلی ۲- سطح منطقه ای ۳-سطح بین الملل.

این کارشناس امور بین الملل در پاسخ به سوال: آیا جنگ جهانی سوم اتفاق می افتد؟ اگر اتفاق بیفتد موضع ایران چه خواهد بود؟ پاسخ داد:
اگر این جنگ در اوکراین خلاصه شود گسترده نمی‌شود اما اگر روسیه به دیگر کشورها یورش ببرد این امکان وجود دارد که جنگ جهانی اتفاق بیفتد اما درحال حاضر ناتو وارد جنگ نمی‌شود زیرا اوکراین عضو ناتو نیست.
ایشان اضافه کردند: از زمان پیروزی جمهوری اسلامی ایران ما یک شعار داریم: نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی.همانطور که در جنگ اول ودوم به عقیده من ایران اعلام بی طرفی کرد،اگر جنگی پیش بیاید این احتمال وجود دارد که باز هم ایران بی طرف بماند تازمانی که کشوری به ما حمله کند.
اما اگر جنگ بوجود امد و ما مجبور شدیم که دخالت کنیم با توجه به دشمنی ایران و امریکا احتمال اینکه ایران در ملک کشور های شرقی باشد بیشتر است،اگر که جنگ بین المللی بوجود آید.

او افزود: در نظام بین الملل نظم حاکم، آنارشیک است، واقتدار گریزی دولت‌ها بر دنیا حاکم است وما نمی‌توانیم به کسی تکیه کنیم، ما اگر در روابطمون با غرب به جایی نرسیم، ما در طول این۴۰ سال عضو سازمان امنیتی شانگ‌های شدیم. و سعی کردیم از نظر موشکی قوی شویم. ما باید خودمان را قوی کنیم.
یعنی اگر شما در روابط بین الملل مراقب خودت نباشی از دیگران ضربه می‌خوری.

مذاکره راه حل پایان جنگ

آریانراد ادامه داد: مانند جنگ خودمان با عراق…درچنین شرایطی معمولا سران و مسئولان با یکدیگر به مذاکره. می‌نشینند که چگونه جنگ را به پایان برسانند. همین الان هم می‌شنویم که مسئولان و سران روسیه و اوکراین درحال مذاکره هستند که چگونه جنگ را به پایان برسانند. تصور من این هست که این جنگ طولانی نخواهد شد. در واقع به نظر من اوکراین از روسیه انتظار دارد که به مرز های خودش برگردد و روسیه نیز از اوکراین انتظار دارد که تضمین کند عضو ناتو نخواهد شد.
ایران این پیشنهاد را داده اما لازمه اینکه آن‌ها این پیشنهاد را قبول کنند این است که مارا قبول داشته باشند. اگر حتی روسیه هم ایران را قبول داشته باشد، تصور اوکراین از ایران این هست که ایران در زمین روسیه است وهرگز قبول نخواهد کرد.

اوکراین مرز بین روسیه و ناتو

او ادامه داد: اولین مسئله‌ای که یک دولت دنبال می‌کند، مسئله امنیت فیزیکی است. روسیه نیز این چنین است یعنی از جانب اوکراین احساس نا امنیتی می‌کند. چون اوکراین می‌خواهد عضو ناتو شود درصورتی که روسیه همیشه به اوکراین تاکید می‌کند که بی طرفی کند چون باید یک مرز بین روسیه و ناتو وجود دا‌شته باشد که جنگ بوجود نیاید و این مرز اوکراین است.

آریانراد افزود: بحران اوکراین بنظر من حادثه‌ای نیست که روسیه به تنهایی اون کار رو شکل داده باشد شما ظاهر کار را نبینید، در واقع پس زمینه‌ها و گذشته آن را ببینید با توجه به اینکه روسیه دست دوستی به سمت غرب دراز کرد، دست این‌ها را پس زدند. خواهش کردند که بیاید در کنار هم یک جامعه با امنیت بسازیم. این درخواست روسیه از طرف ناتو پس زده شد. وقتی که ناتو اعلام کرد که ما سلاح به اوکراین می‌فرستیم روسیه هم برای از بین بردن ناامنی این اقدام را انجام داد.

خاصیت قدرت‌های بزرگ بین الملل این است که در جنگ و در صلح منافعی دارند، از نظر بنده اهدافی که امریکا به عنوان طرف دار اوکراین دنبال می‌کند۱-امنیتی۲-اقتصادی۳-فرهنگی؛ هدف امنیتی که بدست می‌آورد این است که روسیه را وارد یک باتلاق خواهد کرد(مثل زمان اتحاد جمایر شوروی در سال ۱۹۷۹). نکته دوم بحث اقتصادی است، در واقع امریکا می‌خواد از بروز این بحران کاری بکند که اروپا از روسیه قطع امید بکند، در بحث فرهنگی؛ مزایای فرهنگی که امریکا بدست می‌آورد این است که روسیه را در دنیا متجاوز جلوه می‌دهد و روسیه را در دنیا نقض کننده حقوق بین الملل نشان خواهد داد.
او اضافه کرد: روسیه می‌خواهند که به وسیله جنگ با اوکراین یک مرزی بین خود و ناتو بوجود اورند، که از هدف امنیتی روسیه است. از نظر اقتصادی بجز مسئله تحریم ها، روسیه از افزایش قیمت نفت و گاز در دنیا سود خواهد برد. هدف فرهنگی روسیه این است که می‌خواهد به ناتو، آمریکا و همه جهان اعلام کند که اگر کسی بخواهد در مرز های من ناامنی ایجاد کند با خشونت و نیروی نظامی برخورد می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *