دانشگاه یکی از نمود های مهم حضور اجتماعی زنان

دانشگاه، یکی از نمود های مهم حضور اجتماعی زنان

در روز وحدت حوزه و دانشگاه حجت الاسلام افروغی در بین جمعی از دانشجویان و طلاب شهر یاسوج، در برنامه فرمانده مقر شرکت کردند. متن زیر خلاصه ای است از صحبت های ایشان در برنامه است:

نقش اجتماعی و سیاسی، تاثیرات اقتصادی ، نقش اخلاقی و تربیتی زنان هرکدام از اینها در جامعه ای که تمدن مهدوی است تاثیر دارد؛ یعنی زن در جامعه ما و تمدن اسلامی که همان جامعه مهدوی هست تاثیر گذار است. مانند گذشته که در انقلاب نقش اساسی داشتند.
تاریخچه فعالیت های زنان در انقلاب پیغمبر »» حضرت خدیجه و در انقلاب امام حسینی »» حضرت زینب (حماسه‌ی کربلا که گستردگی آن به خاطره حماسه‌ی زینبی بود) قابل مشاهده است. همچنین بهترین سخنرانی های حضرت امام خمینی(ره) درباره‌ی نقش زنان را که در انقلاب اسلامی بوده، بسیار دیده‌ایم.

ایشان در ادامه افزودند:
معلم اساسی برای خانواده، مادر است در حوزه فرهنگ و اخلاق و هدف اسلام که ایجاد نفس طیبه است ، نقش اساسی را زن اجرا می کند. هم در انقلاب پیامبر هم در انقلاب حسینی و هم در حکومت جهانی مهدوی زمینه حکومت مهدوی جامع امام خمینی رحمهالله نقش زنان واضح بی بدیل و بی نظیر است.

در ادامه به این نکات اشاره شد:
در هر تمدنی چه تمدن غرب، چه روم، چه ایران، مصر کهن و ….. توسعه فرهنگی، اخلاق و تربیت، زیرساخت هر تمدنی است. بدون تمدن و فرهنگ، اخلاق بی معنی است. بانوان بیشترین تاثیر را در حوزه اخلاق و تربیت های فرهنگی دارند به خصوص در نگاه و فرهنگ اسلامی.
کوچکترین و مهم‌ترین اجتماع در اسلام خانواده در نظر گرفته شده و پرورش عمیق خانواده به لحاظ اخلاقی و تربیتی و فرهنگی توسط مادر شکل می‌گیرد. خانواده را در حوزه سیاست و اجتماع و اقتصاد می‌بینیم؛ انسان کارآمد در دامان مادر متولد می‌شود. سکونت آرامش در نهاد خانواده و جامعه اتفاق می‌افتد.

و در پاسخ به سوالات دانشجویان:
مرد باید تلاش کند تا زن آن همه استعدادهایی که در وجودش هست برای پیشرفت بشریت استفاده کند.
ساختار های زن و مرد در چندین حوزه فرق میکند؛ مرد هم نمی‌تواند در جایگاه زن فعالیت کند.
اگر با نگاه به عدم تشابه حقوق زن و مرد ولی نگاه به تساوی حقوق زن و مرد در پی اجرای آموزه های دینی و رسیدن به حقوق خودمان باشیم هم مرد ها، هم زن ها راضی هستند.
همچنین ایشان اشاره کردند، یکی از نمود های مهم حضور اجتماعی زنان دانشگاه ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *