بیانیه 16 آذر | روز دانشجو

بیانیه ۱۶ آذر | روز دانشجو

بسمه تعالی

((دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.))
این سخن از شهید بهشتی اشاره بر وظیفه‌ی آگاهی این قشر تحصیل کرده از مسائلی که در جامعه رخ می دهد، دارد تا فرصت‌ها و تهدیدها و دشمن‌ها را بشناسد و بتواند به بصیرت دست پیدا کند و عموم جامعه را هم آگاه کند.

همانند دیدگاه ضد امپریالیستی و ضد دیکتاتوری دانشجویان و نخبگان کشور در سال ۳۲ که ریشه در کودتای آمریکا و انگلیس بر علیه دولت مصدق داشت و منجر به درگیری نظامیان شاه با دانشجویان در دانشگاه تهران شد و شهادت ۳ دانشجوی فنی دانشگاه را به همراه داشت. تا مقابله با حضور نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه تهران نمونه از نفرت عمومی بر استکبار باشد و تا الان این روز را مظهر استکبار ستیزی و ضد امپریالیستی بدانیم .

دانشجو باید با احساس مسئولیت انسانی و ملی و با نگاه نقادانه و دغدغه‌مند و به عنوان پیشگام عرصه‌ی انقلاب با هویت ایرانی اسلامی خود با چشم باز به مسائل نگاه کند.
سهم دانشجو در تحولات بزرگ اصلاح گرایانه چشمگیر بوده و هست و دانشجویان هستند که گام‌های بلندی برای توسعه علمی کشور برمی‌دارند. این قشر فرهیختهٍ پرچمدار استقلال و آزادی در همه برهه‌ها،آرمان خواهانه در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی کنار مردم ایستاده‌اند.
دانشگاهی که مبدا تحولات است نقش این عنصر تاثیرگذار اجتماعی را چنان پررنگ می‌کند که امروز نقطه سوء استفاده دشمنان، دانشگاه و دانشجو شده که بیانگر تاثیرگذاری این مجموعه است،ما دانشجویان هم باید در کنار هم با اتحاد و تحلیلری بعد از تفهیم نقش خود در جامعه در عرصه های مختلف حضور موثر و آگاهانه داشته باشیم.

آنچه ما در جامعه‌ی اکنون مشاهده می‌کنیم این است که بیشتر مباحث گفتمان شده در جامعه بدون تفکر وعلم به مسند کرسی می‌نشیند و ایجاد جریان می‌کند.
دانشگاه به این دلیل که یک فضای علمی پژوهشی است و دانشجو هم از این جهت که باید یک فردی باشد که بدون علم و پژوهش و مبنای فکری چیزی را نپذیرد می‌تواند نقش مهم و موثری را در این گفتمان سازی و جریان سازی مسائل مهم در جامعه داشته باشد که برای ایفای این نقش می‌تواند بستر گفت و گو با حضور افراد متخصص مربوط به آن مبحث را فراهم کند که حول آن گفت و گوی مبنایی وعلمی صورت بگیرد و همچنین بستر را گسترش داده و سعی کند از همه اقشار با طیف فکری متفاوت در این فضا بهره ببرد تا دیدگاه های فکری مختلف را دریافت کرده و راهی درست برای حل مسئله ارائه دهد.


دانشگاه و دانشجو همواره مبنای تصمیم گیری ها و کنش گری های خود را بر پایه علم و منطق بنا کرده است.از سال ۱۳۳۲ دانشجویان، با بنیان کنش گری به جهت منافع ملی یک کشور، جان و سلامتی خود را فدای ملت ایران کرده و با وجود خشونت سربازان حکومت پهلوی، از ایجاد فضای رادیکال جلوگیری نمودند.اما با توجه به وقایع اخیر، شاهد افول این دغدغه مندی بوده ایم دانشجویی که ملی شدن نفت ایران عزیز را مطالبه می نمود، اکنون مطالباتی از قبیل سلف مختلط و آزادی های پوششی را در رادیکال ترین شکل ممکن فریاد می زند و نه تنها باعث از بین رفتن شانیت دانشگاه می شود بلکه جایگاه دانشجوی ایرانی را در محافل بین المللی پایین خواهد آورد.
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج هر گونه فضای رادیکالی ایجاد شده توسط دانشجویان را محکوم و راه حل رفع آن را گفتگوی متمدنانه در قالب کرسی های آزاد اندیشی، نظریه پردازی، مناظره و … می داند.

و من الله توفیق
آذر ماه ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *