کتاب زن و بازیابی هویت حقیقی

بررسی و معرفی کتاب زن و بازیابی هویت حقیقی

بسم الله الرحمن الرحیم
زن و بازیابی هویت حقیقی گزیده ای از بیانات آیت الله العظمی سیّد علی خامنه ای (مدظلّه العالی)، در رابطه با سیمای زن در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی است. این کتاب در ۴ بخش، ۲۲ فصل و ۳۱۱ صفحه به بررسی مسائل مختلف حوزه زن و خانواده پرداخته و توانسته است نکاتی ارزشمند را در این زمینه ارائه کند.
این کتاب به کوشش محسن کربلایی نظر و جمعی محققین، توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. متن کتاب از سخنرانی های رهبر معظم انقلاب اسلامی جمع آوری و در بخش هایی مرتبط و منسجم نگارش شده تا بتواند هویت حقیقی زن مسلمان را به او یادآور شود.

 

بررسی کتاب

با خواندن کتاب به راحتی می شود حس گوش فرا دادن به سخنان رهبری را احساس کرد. حتی با اینکه سخنرانی ها در دهه های گذشته و موقعیت های زمانی مختلف است، تا حدودی می تواند همان حس را منتقل کند.
بسیاری از قسمت های کتاب متعلق به سال های دهه هفتاد است که شاید بسیاری از جوانان آن را نشنیده اند و اگر هم بخواهند بین سخنرانی های رهبری این نکات ارزشمند را در بسته ای مرتبط پیدا کنند و قرار دهند، کار سختی در پیش دارند؛ این کتاب با چینش این جملات و متن ها در کنار هم توانسته است میانبری برای رسیدن به تفکرات و اهداف رهبری در رابطه با حوزه زنان از نظر اسلام باشد.
همان طور که از سخنرانی های رهبری به یاد داریم، این کتاب هم جملاتی روان و خواندنی دارد که خواننده را درگیر واژه های سخت و دشوار نمی کند؛ اگر چه با توجه به زمان سخنرانی ها شاید بعضی از کلمات استفاده شده آنچنان رایج نباشد اما در کل، کتاب شیرین و قابل فهم است.
در کنار تمام نکات مثبتی که این کتاب دارد، آنچنان هم کامل نیست. زمانی که یک کتاب توسط سخنرانی های یک شخص گردآوری می شود، اکثر نکات ارزشمندی که سخنران بیان کرده است را به مخاطب منتقل می کند اما در مسیر تبدیل صوت به متن و همچنین متفاوت بودن زمان، مخاطب و اهداف سخنرانی ها، مشکلاتی را همراه خود به دوش می کشد.
اولین موردی که به چشم می آید، آن پراکندگی گسستگی بین قسمت های مختلف است. این درست است که جملات رهبری دارای ارزش بسیار بالا، روان و قابل فهم است و به راحتی می تواند در دل مخاطب جا پیدا کند اما این تا زمانی صادق است که ناگهان به برنامه ای با زمان و اهداف متفاوت سفر نکنیم. این بریدگی بین قسمت های مختلف کتاب به راحتی قابل مشاهده است.
مورد دوم که بیشتر آن به مؤلف کتاب برمی گردد، تکرار متن های مختلف در کتاب است؛ شما در هنگام مطالعه این تکرار را به کرات می بینید و واقعا باعث رنجش خواننده می شود. البته اگر نخواهیم از حق بگذریم گردآوری این گنجینه ها که در زمان های مختلف پراکنده شده اند کار بسیار مشکلی است و وجود این اتفاقات تا اندازه ای قابل چشم پوشی است.
یک مشکل دیگر هم که امکانش هست دچار آن شوید، تکراری بودن موضوع کتاب است. با توجه به این که انتشارات زیادی اقدام به جمع آوری سخنرانی های رهبری می کنند، شاید کتابی را در گذشته مطالعه کرده باشید که به همین صورت سخنان رهبری را به صورت متن در آورده باشد و موضوع این دو کتاب هم تقریبا مرتبط باشند. اینجا است که حس می کنید اکثر مطالبی که می خوانید را می دانید یا این که قبلا مطالعه کرده اید.
با توجه به صحبت هایی که شد نباید این حس در شما ایجاد شود که این کتاب نمی تواند نظر شما را جلب کند. سخنان حضرت آقا واقعا خواندنی است و در بین همین متن ها و کلمات می توانید نکاتی کمیاب را دریافت کنید که مانند دری نایاب است و می تواند در عمق جانتان نفوذ کند.

 

این کتاب برای چه افرادی مناسب است

در بخش قبلی ویژگی های کتاب “زن و بازیابی هویت حقیقی” را بیان کردیم. به این کتاب با ارفاق به چشم کتابی جامع درباره مسائل فردی، اجتماعی و خانوادگی زنان نگاه کنید اما این را بدانید که مرجعی کامل برای تحقیق و مطالعه نیست؛ به این دید ببینید که گنجینه ای است که شاید هر کدام از جملات آن بتواند به بخشی از زندگی شما کمک کند.
به هر حال موضوعات کتاب پراکنده است و تکرار هم بین متن های آن زیاد پیدا می شود. پس اگر در گذشته کتابی با همین موضوع که از سخنان رهبری جمع آوری شده باشد را مطالعه نکرده اید و هدف شما مطالعه و تحقیق نیست این کتاب می تواند برای شما گزینه ای مناسب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *